Fitness en afvallen: 5 tips

Wil je graag afvallen en heb je jezelf voorgenomen om dat met fitnessen te doen? Dat is goed mogelijk, maar let wel op een aantal zaken. Veel mensen die met fitness beginnen, die haken namelijk in de eerste weken weer af. Deze teleurstelling wil je natuurlijk voor jezelf voorkomen. Lees daarom deze tips om gemotiveerd in de fitness apparaten te blijven.

Begin rustig

Een van de grootste valkuilen is dat mensen te voortvarend van start gaan met fitness. Let wel: te veel doen binnen korte tijd is nog slechter voor je lichaam dat helemaal niets doen. Begin daarom rustigaan. Sport in het begin zo’n 1 of 2 keer per week. Als je het prettig vindt, dan kun je in de loop van de tijd dit aantal opschroeven. Het is niet per se nodig om meer keer per week te sporten om goed af te kunnen vallen. Dat wil zeggen, meer dan 2 keer per week.

Zorg voor realistische doelstellingen

Stel heldere en realistische doelstellingen voordat je van start gaat met jouw fitnessplan. Zorg dat een instructeur je helpt bij het bepalen van die doelstellingen. Het is vooral belangrijk om te kijken wat je lichaam aan kan, in welk tempo en welk eetschema je nodig hebt in jouw planning. Probeer af te vallen in jouw tempo. Wanneer je te snel gaat, en doelstellingen zijn niet realistisch, dan doet dit meer afbreuk aan jouw inspanningen in plaats van dat het je al te veel oplevert. Dat zou erg zonde zijn.

Kom afspraken na met jezelf

Het komt zeer vaak voor dat mensen met fitness beginnen, maar er in een vroeg stadium toch weer mee stoppen. Of dat je na verloop van tijd steeds vaker een les gaat overslaan. Dit is zonde van al jouw inspanning. Je bent ten slotte ergens aan begonnen en het gaat al snel mis. Wanneer je geen duidelijke afspraken met jezelf maakt en geen regelmatig hebt in jouw planning, dan merk je bovendien dat jouw motivatie steeds minder wordt. Maak daarom keiharde afspraken met jezelf. Noteer in een agenda waar je gaat sporten. Vertel mensen om je heen dat je wekelijks wilt sporten, dit stimuleert misschien nog meer om ook daadwerkelijk te gaan. Het is raadzaam om in het begin niet te vaak naar de sportschool te gaan, omdat jouw lichaam dan nog in het ritme moet komen. Let wel op structuur. Structuur zorgt er bovendien voor dat je eerder afvalt.

Have your say