Fitness supplementen

Iedere persoon die fitnest, zowel beginner als ervaren, komt op een gegeven moment in aanraking met supplementen. De een verklaard supplementen heilig en de ander doet er liever gewoon niet aan. Dit artikel gaat je uitleg geven over de werking van een aantal verschillende supplementen en toelichten wanneer (of juist niet) je deze het beste kunt gebruiken.

Allereerst de naam supplementen zegt het al, de letterlijke betekenis van een supplement is aanvulling. Het is dus echt een aanvulling op je dieet, dit doe je omdat je uit het voedsel dat je eet te weinig van een bepaalde of meerdere voedingsstoffen binnenkrijgt om je lichaam optimaal te laten presteren. Supplementen vallen dus al eigenlijk af als jij een uitgebreid dieet hebt waarbij je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt die jij nodig hebt.

Er zijn ook supplementen die wel een andere functie hebben, namelijk echt het prestatie verbeteren.  Ook zulke supplementen zullen aanbod komen.

De supplementen

Om het overzichtelijk te houden zullen we in dit artikel de meest voorkomende supplementen behandelen waar jij vast al eens in aanraking mee bent gekomen.

Eiwitten

Een van de eerste voedingssupplementen waarmee je in aanraking komt als je fitnest zijn eiwitten, zowat iedereen in je lokale sportschool zul je wel zo’n shake naar binnen zien werken na zijn work-out. Wat doet zo’n shake nou eigenlijk?

De reden dat zoveel mensen ze gebruiken is omdat spieren door deze voedingsstof groeien en herstellen, wil je dus echte spiermassa opbouwen dan zijn voldoende eiwitten essentieel. Gemiddeld gezien krijgt de mens dagelijks rond 80 gr eiwitten binnen, dat is gemiddeld gezien 1 gr eiwit per kg lichaamsgewicht wat voor de normale mens voldoende is. Ben je echter fanatiek met sporten dan moet dit al gauw richting de 1,5-2,0 gr eiwit per kg lichaamsgewicht zodat de spieren voldoende bouwstenen krijgen om te groeien. Het probleem voor velen is dan ook om zoveel mogelijk eiwitten binnen te krijgen. Met een eiwit shake wordt dit proces makkelijker gemaakt, een eiwit shake bevat gemiddeld rond de 30 gr eiwitten, dat is een hele maaltijd aan eiwitten die je bovenop je reguliere dieet binnenkrijgt. Tevens is het hiernaast ook een veel gemakkelijkere bron van eiwitten, het is een pure poeder vorm en er hoeft slechts water of melk bijgedaan te worden.

Creatine

Iets wat je ook niet hebt kunnen missen in de sportschool is de creatine. Naast eiwitten is dit zowat het populairste supplement omdat het zorgt voor meer energie tijdens het sporten. Creatine is een stof dat ook al in het lichaam zit, je krijgt het namelijk ook al binnen door je vleesconsumptie. Echter is dit in zodanig lage mate dat je er geen direct effect van merkt, per 100 gr vlees krijg je namelijk 1 gr creatine binnen, je zou dus al heel veel vlees moeten eten wil je effecten merken. De precieze werking van creatine besparen we je even, dit gaat namelijk een stuk dieper. Het komt er op neer dat een verhoogde concentratie creatine in je lichaam (dit gaat direct naar de spieren) ervoor zorgt dat je over meer “snelle” energie bevat waardoor je net die 2 herhalingen meer eruit perst!

Je zou haast zeggen dat creatine als doping gezien wordt omdat het extra energie oplevert, dit is niet zo, het staat namelijk niet op de WADA-dopinglijst omdat creatine niet slecht is voor de gezondheid.

Koolhydraten

Wat veel mensen vergeten is dat koolhydraten ook essentieel is tijdens het sporten, hierin maken we onderscheid tussen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Bij snelle koolhydraten moet je denken aan suikers en dextrose, bij langzame koolhydraten aan volkoren producten zoals brood en pasta. Om meer energie te krijgen voor tijdens het sporten koopt men wel eens dextrose, deze worden gepakt voor en na de training. Ook zijn er supplementen in de vorm van langzame koolhydraten namelijk de weightgainers. Deze zitten bomvol eiwitten en koolhydraten die ervoor moeten zorgen dat je aankomt, deze worden dan ook wel in de BULK-fase van het sporten genomen. Weightgainers zijn eigenlijk een snelle vorm van eten net zoals bij de eiwit shakes, als je te weinig tijd hebt om een fatsoenlijke maaltijd te eten of niet zoveel eten op krijgt is een weightgainer een perfecte oplossing.

Vitamines

Het laatste supplement dat we zullen behandelen zijn vitamines. Hier wordt iets minder over gesproken omdat hier iedereen wel baat bij heeft (en het is natuurlijk een wat minder stoer supplement). Vitamines dragen bij aan de gezondheid, groei, energie, spieren, immuunsysteem en het herstel van het lichaam. Iemand die dus fitnest heeft al snel meer behoefte aan deze stoffen waardoor vitamine pillen een logische stap zijn. Dit is natuurlijk ook allemaal te doen met het eten van fruit!

Zo, hopelijk hebben we je een beetje wijzer gemaakt in de wereld van supplementen, niet ieder supplement is goed in bepaalde situaties. Hopelijk kun jij nu voor jezelf bepalen welk supplement voor jou bruikbaar is, mits dit natuurlijk niet lukt met voeding!

Have your say