Voeding en sport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Voeding en sport zijn twee begrippen die altijd samen met elkaar gaan en niet van elkaar gescheiden mogen worden. Om een zo goed mogelijk resultaat met sporten te bereiken, is het belangrijk dat je ook naar je voedingspatroon kijkt. Maar wat is nu echt belangrijk en waar moet je precies allemaal op letten? Hier volgen een aantal tips die je verder op weg kunnen helpen.

Drink altijd voldoende water

Het drinken van water is erg belangrijk. Niet alleen tijdens het sporten, maar vooral ook wanneer je niet aan het sporten bent. Voldoende drinken wordt ook wel gezien als de belangrijkste voorwaarde om goede resultaten neer te kunnen zetten tijdens het sporten. Water kun je dan ook zien als een gezonde manier om je lichaam van vocht te voorzien. Het is geen probleem wanneer je daarvoor kraanwater gebruikt.

Eten voor en na het sporten

Je kunt het beste geen zware maaltijd nemen voordat je gaat sporten. Maar sporten met een nuchtere maag is ook niet goed. Je moet namelijk wel voldoende energie hebben om te sporten, anders val je flauw. Fruit, magere yoghurt of een bruine boterham zijn bijvoorbeeld tussendoortjes die je prima kunt innemen voordat je gaat sporten. Een warme maaltijd voor het sporten is niet aan te raden. Dit kun je beter na het sporten doen.

Eiwitten en creatine

Eiwitten kunnen helpen om het spierherstel te bevorderen tijdens het sporten. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld veel fitnest. Je kunt meer eiwitten tot je nemen, door bijvoorbeeld het gebruik van shakes. Creatine is er om de prestaties zelf te verbeteren. Tijdens heftige inspanningen tijdens het sporten kun je hierdoor beter presteren. Je energievoorraad wordt er groter door. Uiteraard gebruik je beide producten voor of na het sporten.

Bron foto: fulloflife.nl

Have your say